De voorgeschiedenis

Hoewel de vereniging S.V. ‘t Harde officieel in 1937 werd opgericht, is het allemaal al zo’n tien jaar eerder begonnen. In die tijd was het buurtschap ‘t Harde nog zo klein dat er wel eens spelers uit Oldebroek moesten worden ingeschakeld om een volledig team bij elkaar te krijgen.

Het eerste elftal uit 1934

V.l.n.r.:Staand: H. Bosch, H. Prins, J. Jansen, M. Vlieger, G. Spaan, H. Sneller, E.J. Bosch;
Zittend: H. Kroon, A. Bosch, E. Fidder, J. Eibrink.

In die tijd speelde men op een heideveld van de heer de Jongh aan de Eperweg op de plaats waar nu Garage ‘t Centrum staat. Enige jaren later verhuisden de de Hardenese voetballers naar een ander terrein, zo’n 500 meter verder richting Elburg. Dit was net zo’n heidenveld als het vorige. Ondanks dat armoe troef was in ‘t Harde rond die tijd, kon er toch gevoetbald worden doordat mijnheer de Jongh af en toe een nieuwe bal schonk.

Het officiële begin in 1937

Op initiatief van de heren Jac. Prins, H. Schenk, M. Prins en J. Eibrink kwam het op 15 mei 1937 tot de officiële oprichting van een voetbalvereniging, die de naam H.V.V. (Harder Voetbal Vereniging) kreeg.

H.V.V. in het eerste competitieseizoen 1938/1939

Het eerste elftal uit het seizoen 1938/1939. V.l.n.r.:Staand: W. Eibrink (bestuurslid), H. Schenk (secretaris), J. Eibrink Wzn., A. Goethals (bestuurslid), E. Fidder, F. Junte, J. Eibrink, J. van ‘t Hul, M. Vlieger, H. Timmer; Zittend: M. Prins, H. Strijkert, A. Bosch, M. Vlieger en H. Prins

De eerste voorzitter van H.V.V. was overste H.C. Kluit, die in de oorlog krijgsgevangene werd genomen. De heren H. Schenk en Jac. Prins waren respectievelijk secretaris en penningmeester. Het bestuur werd gecompleteerd door de heren W. Eibrink en A. Goethals. De heer H. Sneller was de eerste KNVB-consul. Deze functie heeft hij tot 1947 bekleed. In het eerste jaar werd wel aan een serie wedstrijden en tournooien deelgenomen, maar het duurde nog tot het seizoen 1938/’39 voordat H.V.V. aan de competitie meedeed. Het team werd toen ingedeeld in afdeling 1 van het district Apeldoorn van de Nederlandse Christelijke Voetbalbond (N.C.V.B.). De tegenstanders waren DETO (Apeldoorn), Gazelle (Apeldoorn), C.J.V. (Deventer), O.V.V. (Oldebroek), Wezeper Boys, Elburger Boys, Quick (Elburg), Volharding (Nunspeet) en D.V.S. (Ermelo).

Uit de Elburger Courant van dinsdag 25-10-1938 citeren wij:
“Zaterdag speelde H.V.V. haar eerste wedstrijd in de competitie en wel tegen de ‘Wezeper Boys’ om uit de strijd te komen met een 4-0 overwinning, die alleszins verdiend was. Voor deze wedstrijd, die geleid werd door de voorzitter van de N.C.V.B. bestond weinig belangstelling. De thuisblijvers hebben echter weinig gemist. De wedstrijd stond op een zeer laag peil, zodat we geen staaltje voetbal hebben gezien zoals we gehoopt hadden. De gehele wedstrijd door was H.V.V. in de meerderheid er omdat onze jongens handig gebruik wisten te maken van de fouten in het achtertrio van de gastheren, kon succes niet uitblijven en was het maar goed, dat de scheidsrechter om 4 uur 45 affloot, anders waren er zeker nog meer goals gevallen. Een mooi begin, H.V.V. zo doorgaan!”

Het eerste elftal uit 1941.

H.V.V. wordt Sportvereniging ‘t Harde

In augustus 1948, toen door een fusie met de een jaar eerder opgerichte korfbalclub, de vereniging werd uitgebreid met een afdeling Korfbal, werd de verenigingsnaam gewijzigd in ‘Sportvereniging ‘t Harde’. Met deze naamswijziging deden ook de huidige clubkleuren groen-wit hun intrede.

De accomodaties

Een belangrijke mijlpaal voor de vereniging was op 30 april 1949 de ingebruikneming van het nieuwe sportterrein aan de Sportlaan. Dit voor die tijd zeer fraaie complex kreeg de naam ‘Sportpark ‘t Harde’.

Het elftal van SV ‘t Harde, dat ter gelegenheid van de officiële opening van het “Sportpark ‘t Harde” uitkwam tegen het Elburgse E.S.C.

Het eerste elftal uit 1949
V.l.n.r.: Staand: H. Schenk (voorzitter), A. van de Brink, J. Vlieger, G. Berghorst, J. Spaan, H. Vlieger, P. Blom, H.J. Scheffel, W. van ‘t Hul, J. Prins (penningmeester);
Zittend: H.J. Berghorst, J. Eibrink, P. van de Werfhorst, L. van Putten

Het eerste elftal uit het seizoen 1956-1957
Zittend v.l.n.r.: A. van de Berg (rechtsbuiten), A. Leusink (rechsthalf), H.C. Matlemer (keeper), P.J. Blom (linksback), R. Dekker (rechtsback).
Staand v.l.n.r.: H. Blom (voorzitter), A.W. Schenk (spil), P. Vondermans (linksbinnen), W. van ‘t Hul (rechtsbinnen), J. A. Heijnen (midvoor), W. van de Pol (linksbuiten), J. Vlieger (linkshalf), M. Bruijnes (grensrechter).

Het eerste elftal uit het seizoen 1960-1961

Het eerste elftal uit het seizoen 1965-1966 o.l.v. trainer Verwoerd.

Het kampioenselftal uit het seizoen 1966-1967 met o.a. trainer Verwoerd

De officiële opening van Sportpark Schenk in 1970. Gezien het sterk groeiende ledenaantal was de accommodatie aan de Sportlaan in de tweede helft van de zestiger jaren niet meer toereikend. Nadat eerst nog twee seizoenen gebruik was gemaakt van een tweede veld bij ‘t Poshuis, werd in augustus 1970 het nieuwe sportveldencomplex aan de Bovenweg in gebruik genomen. Het nieuwe sportpark draagt de naam van de toenmalige voorzitter van de voetbalvereniging, namelijk dhr. Schenk.